La situation financière du MET

Actualité, potins, débats.
Avatar du membre
David-Opera
Basse
Basse
Messages : 7823
Enregistré le : 06 févr. 2004, 00:00
Localisation : Boulogne Billancourt
Contact :

Re: La situation financière du MET

Message par David-Opera » 14 janv. 2017, 07:45

Je reprends l'article sur la suppression de la production de La Force du destin sur ce fil.

Requiem for a New Metropolitan Opera Production
https://www.nytimes.com/2017/01/13/arts ... ction.html

The Metropolitan Opera announced Friday that to save money it was canceling a much-anticipated new production of Verdi’s “La Forza del Destino” by the daring director Calixto Bieito, planned for next season. The company said it would give several concert performances of Verdi’s Requiem conducted by James Levine in its place.

The announcement underscored the fragility of finances at the Met, which has cut wages and fees in recent years to curb its mounting costs and offset struggles at the box office. It also means the indefinite postponement of the Met debut of Mr. Bieito, an iconoclastic Catalan director with a thriving career in Europe and a history of mounting productions that have sometimes shocked opera audiences with graphic sex and violence.
...

He said that the company, which has a budget of around $300 million a year and ran a $22 million deficit in its 2013-14 season, was on track to balance this year’s budget, but that it still needed to reduce its costs if it is to survive. By canceling next year’s “Forza,” a co-production between the Met and the English National Opera, Mr. Gelb said the company would save roughly a million dollars in costs associated with adjusting the sets and costumes for its stage and rehearsing it.
...
The cancellation means that the Met will present only five new productions next season, which will be announced next month, down from six.

Mr. Gelb said the decision to pull the plug on “Forza” was “not a reflection upon my feeling about Calixto’s talent as a director,” and said he still hoped Mr. Bieito would work at the Met.

Mr. Bieito is the second high-profile, innovative director whose production was derailed en route to the Met. The company announced over the summer that its plans to bring Stefan Herheim’s production of Wagner’s “Die Meistersinger von Nürnberg” from the Salzburg Festival to the Met in a future season had fallen apart for a variety of reasons.
...
Instead of the “Forza,” the Met will give four concert performances of Verdi’s Requiem featuring its orchestra and chorus conducted by Mr. Levine, and with Krassimira Stoyanova, Ekaterina Semenchuk, Aleksandrs Antonenko, and Ferruccio Furlanetto as the soloists. It will be performed Nov. 24, 27, 29 and Dec. 2, 2017.
http://fomalhaut.over-blog.org/
"Le problème à l'opéra, c'est son public." Patrice Chéreau.

Avatar du membre
HELENE ADAM
Hall of Fame
Hall of Fame
Messages : 19899
Enregistré le : 26 sept. 2014, 18:27
Localisation : Paris
Contact :

Re: La situation financière du MET

Message par HELENE ADAM » 14 janv. 2017, 08:34

Un autre article

http://wtop.com/music/2017/01/met-cance ... roduction/

Qui dit notamment

Gelb said it would not have been workable to attempt to raise more money for this specific production. “There’s a limited number of people who give us large donations,” he said. “We have to have credibility with our donors that we’re taking responsible actions.” :
Lui : Que sous mes pieds se déchire la terre ! que sur mon front éclate le tonnerre, je t'aime, Élisabeth ! Le monde est oublié !
Elle : Eh bien ! donc, frappez votre père ! venez, de son meurtre souillé, traîner à l'autel votre mère

Mon blog :
https://passionoperaheleneadam.blogspot.fr

Avatar du membre
David-Opera
Basse
Basse
Messages : 7823
Enregistré le : 06 févr. 2004, 00:00
Localisation : Boulogne Billancourt
Contact :

Re: La situation financière du MET

Message par David-Opera » 14 janv. 2017, 08:50

HELENE ADAM a écrit :Un autre article

http://wtop.com/music/2017/01/met-cance ... roduction/

Qui dit notamment

Gelb said it would not have been workable to attempt to raise more money for this specific production. “There’s a limited number of people who give us large donations,” he said. “We have to have credibility with our donors that we’re taking responsible actions.” :
Ce qui démontre la supériorité du modèle de financement européen, basé sur une part significative - quoiqu'en baisse - du financement public, sur le modèle libéral anglo-saxon, qui donne un pouvoir décisionnaire aux grands donateurs sur les orientations artistiques, et donc affaiblit la diversité d'expression.
Et comme ces grands donateurs, très riches, sont également très âgés, il y a peu de chance que le public du MET ne se rajeunisse, puisque tout y est fait pour plaire au public d'après-guerre!
http://fomalhaut.over-blog.org/
"Le problème à l'opéra, c'est son public." Patrice Chéreau.

paco
Hall of Fame
Hall of Fame
Messages : 12894
Enregistré le : 23 mars 2006, 00:00

Re: La situation financière du MET

Message par paco » 14 janv. 2017, 11:01

David-Opera a écrit :
HELENE ADAM a écrit :Un autre article

http://wtop.com/music/2017/01/met-cance ... roduction/

Qui dit notamment

Gelb said it would not have been workable to attempt to raise more money for this specific production. “There’s a limited number of people who give us large donations,” he said. “We have to have credibility with our donors that we’re taking responsible actions.” :
Ce qui démontre la supériorité du modèle de financement européen, basé sur une part significative - quoiqu'en baisse - du financement public, sur le modèle libéral anglo-saxon, qui donne un pouvoir décisionnaire aux grands donateurs sur les orientations artistiques, et donc affaiblit la diversité d'expression.
Et comme ces grands donateurs, très riches, sont également très âgés, il y a peu de chance que le public du MET ne se rajeunisse, puisque tout y est fait pour plaire au public d'après-guerre!
Ben non c'est pareil : si le Directeur d'une institution en France ne va pas dans le sens des goûts artistiques de l'élu qui l'a nommé, il risque peu d'être renommé pour un second mandat...
De même, on voit bien que les salles des agglomérations de province dont les élus sont peu amateurs d'opéra voient comme par hasard leur programmation lyrique réduite à quasiment néant sous prétexte de problèmes budgétaires. Dans le même genre, il suffit de voir les difficultés des conservatoires parisiens depuis que l'adjoint à la culture à Paris montre clairement que la musique classique n'est pas son truc... (Inversement, certaines scènes de province ne tiennent que parce que l'élu de la ville est féru d'opéra).
=> Que le financeur soit public ou privé, c'est de toute façon lui qui détient les cordons de la bourse donc le pouvoir sur la politique artistique de l'institution, ça ne change rien.

Avatar du membre
David-Opera
Basse
Basse
Messages : 7823
Enregistré le : 06 févr. 2004, 00:00
Localisation : Boulogne Billancourt
Contact :

Re: La situation financière du MET

Message par David-Opera » 14 janv. 2017, 11:07

C'est faux pour l'Opéra de Paris, puisque son directeur n'a pas à justifier devant le Ministère de la Culture, à chaque nouvelle production, de ses choix, mais doit rendre des comptes à la Cour des Comptes. Est plutôt pris en compte une ligne générale à tenir (ouverture à la culture européenne, au patrimoine national, chiffre d'affaire ...).

Localement, les subventions sont plus un enjeu électoral en effet (aller vers le lyrique, le cirque, plus populaire, le symphonique, la variété ...?).
http://fomalhaut.over-blog.org/
"Le problème à l'opéra, c'est son public." Patrice Chéreau.

Avatar du membre
David-Opera
Basse
Basse
Messages : 7823
Enregistré le : 06 févr. 2004, 00:00
Localisation : Boulogne Billancourt
Contact :

Re: La situation financière du MET

Message par David-Opera » 02 oct. 2017, 11:49

http://slippedisc.com/2017/09/more-name ... t-the-met/

Peter Gelb now admits to sacking 21 people on Wednesday, although his original list, seen by our informants, runs to 50. There may be more to come.
Most of the victims, if not all, are loyal and veteran staff who have given their lives to the Met. We have been informed of some of the names and publish them below.
First, here’s Gelb’s letter to staff, provoked by the Slipped Disc disclosures.



Dear Members of the Company,
As you know, the Met continues to face economic challenges as it copes with the changing environment for presenting opera. As part of our ongoing efforts to reduce costs, we have offered 21 members of the administrative staff the possibility of participating in a voluntary retirement program, which includes supplemental financial benefits. I appreciate your concerns and hope for your understanding that we are looking out for the long term fiscal health of our beloved institution.
Sincerely,
Peter Gelb

Here are some of those who are being pushed out the door:
Gary Feinstein Director, Subscriptions & Special Services
Mary-Lynn Musco Associate Director, Subscriptions & Special Services
Susan Hayes Director, Customer Care
That’s the entire department of Customer Care and Donor Relations
Annmarie Hackett Director, Human Resources and Labor Relations
Human Resource Manager (Michele Rufrano or Frank DiMaiolo or both)
Production Director (Marketing)
Associate House Manager
and three Payroll Assistants (out of a department of 6)

In addition, we hear that James Levine’s personal assistant Ken Hunt and the ballet administrator Joe Fritz are among the casualties.

Where will the buck stop next?
http://fomalhaut.over-blog.org/
"Le problème à l'opéra, c'est son public." Patrice Chéreau.

Avatar du membre
David-Opera
Basse
Basse
Messages : 7823
Enregistré le : 06 févr. 2004, 00:00
Localisation : Boulogne Billancourt
Contact :

Re: La situation financière du MET

Message par David-Opera » 03 oct. 2017, 13:47

Extraits de l'article du New York Times du 28 septembre.
La billetterie n'a atteint que 67% de son potentiel pour la saison 2016/2017, mais les réductions d'effectifs nécessaires épargnent le personnel artistique.
https://www.nytimes.com/2017/09/28/arts ... cebook.com

Image

The Metropolitan Opera, ... has offered voluntary buyouts to 21 of its 243 administrative employees, the company said on Thursday.
...
The Met, the nation’s largest performing arts organization, has been working to cut its costs for several years. According to its most recent tax returns, the company spent $294.3 million in the fiscal year ending in July 2016 — its lowest operating budget in seven years — but still ran a small deficit of $177,000. And it has struggled to sell tickets recently: Last season the Met reported that it had taken in just 67 percent of its potential box-office revenue, which was only a slight improvement from the prior season, when it recorded its worst showing ever.

... The Met is seeking to cut its budget this year to $280 million, officials said. A small portion of the necessary cuts are to come from administrative costs; officials said that the Met hopes to achieve those savings through voluntary buyouts.

The administrative employees being offered early retirement are not members of the Met’s powerful unions, which represent its orchestra, chorus, stagehands and others. In 2014 the Met won concessions from its unions after bitter negotiations that brought the company to the brink of a lockout; it also eliminated 22 nonunion positions, mostly through layoffs. But some of the pay cuts agreed to in that contract, which reached 7 percent, are to be partially restored with raises of up to 3 percent in the second half of this year, as several important contracts near their end. (The contracts with several major unions, including the ones representing the Met’s orchestra and chorus, expire at the end of July.)
http://fomalhaut.over-blog.org/
"Le problème à l'opéra, c'est son public." Patrice Chéreau.

Avatar du membre
David-Opera
Basse
Basse
Messages : 7823
Enregistré le : 06 févr. 2004, 00:00
Localisation : Boulogne Billancourt
Contact :

Re: La situation financière du MET

Message par David-Opera » 05 oct. 2017, 10:16

Complément d'information du Washington Post :
https://www.washingtonpost.com/entertai ... 7b5f59b681

La situation s'est légèrement améliorée au cours de la saison 2016/2017 avec un taux de remplissage de 75% (jauge financière de 67%).
La saison 2015/2016 est la pire enregistrée depuis la crise de 2008 avec un taux de remplissage de 72% (jauge financière de 66%).
http://fomalhaut.over-blog.org/
"Le problème à l'opéra, c'est son public." Patrice Chéreau.

Avatar du membre
David-Opera
Basse
Basse
Messages : 7823
Enregistré le : 06 févr. 2004, 00:00
Localisation : Boulogne Billancourt
Contact :

Re: La situation financière du MET

Message par David-Opera » 02 mars 2018, 12:59

Nous verrons bien ce que donneront les chiffres officiels, mais ces derniers jours j'ai pu constater de visu l'état de la fréquentation au Met : à vue de nez, la dernière de Parsifal (Vogt, Herlitzius, Pape, Mattei, Nikitin, Nézet-Séguin, Girard) devait faire entre 80 et 90% (le grand tiers et le dress circle latéraux étaient quasi vides), Sémiramide le lendemain ne devait pas dépasser 75%, mais pour la première d'Elektra (Gorke, van der Heever, Schuster, Petrenko, Nézet-Séguin, Chéreau) je ne suis pas sûr que les 60% aient été dépassés de beaucoup.
Heureusement que le niveau musical est très élevé car cela fout un coup au moral de voir cela en début de représentation.
Et de plus, peu cherchent à se replacer alors que le champ de places libres est large.
http://fomalhaut.over-blog.org/
"Le problème à l'opéra, c'est son public." Patrice Chéreau.

Avatar du membre
Egisthe
Mezzo Soprano
Mezzo Soprano
Messages : 147
Enregistré le : 09 sept. 2012, 23:00
Localisation : Paris

Re: La situation financière du MET

Message par Egisthe » 02 mars 2018, 14:23

David-Opera a écrit :
02 mars 2018, 12:59
Et de plus, peu cherchent à se replacer alors que le champ de places libres est large.
Il me semble que c'est interdit comme à Vienne, non ?

Répondre